بيج رامي وزواجه الثاني وصدمة زوجته الأولى

2021-11-21 17:46:56

بيج رامي وزواجه الثاني وصدمة زوجته الأولى

الحقيقة مش عارفة أقول إيه ، السوشيال ميديا  قالبة الدنيا على بيج رامي وزواجه وصدمة زوجته الأولى،  في الوقت اللي محدش بيتكلم على الحرام والناس أصبح شغلها الشاغل الكلام في كل ما لا يخصهم، وياريت بهدف النصح  أو التوجيه.
محدش بيسأل نفسه قبل ما ينشر اي شئ ، هل سيؤجر عليه أم لا ؟ بل ربما سيأثم ويحمل أوزارًا هو في غنى عنها.

أولا : الراجل من حقه شرعًا الزواج فهو لم يفعل شيئا حرمه الله أو يغضبه لأنه تزوج زواجا شرعيا، سبحان الله لما أصبحنا نرفضالحلال أتى الحرام في قلب البيوت المسلمة والملتزمة للأسف، لأن قبولنا للدين قبول حسب الأهواء ذا وافق هوانا قبلنا وإذا عارض أهواءنا انقلبت الدنيا على أعقابها.

ثانيا : بالنسب للأسلوب اللي تزوج بيه _ حسب قول زوجته الأولى _ أنها شات الخبر على لاسوشيال ميديا زيها زي أي حد __  خلينا نشوف الموضوع من عدة أوجه 
- احنا في موقع افتراضي للأسف الكذب فيه هو الأصل _ والمفروض اننا لا نفترض صدق طرف عن الآخر.
- بالاضافة العلاقات الزوجية تحديدا فيها خفايا لا يعلمها إلا الله وحده _ ولا نعلم مدى العلاقة بين الزوجين ، اللي تدفعه لذلك - لو كان حصل بالاسلوب ده فعلا- لأني لا أظن أبدًا إن العلاقة بينهم طيبة وجميلة والدنيا وردي وفجأة صحيت من النوم لقيته متزوج_ يعني لموضوع أكد بيترتب بينه وبين عروسنه الجديدة قبلها في فترة ولو بسيطة _ بتشعر فيها الزوجة الأولى بتغيراته _ وبعض الأزواج بيقول لزوجته - أنا هتجوز بتقوله اوك _ ظنا منها أنه مستحيل يعمل كده _ وطبعا بتتعامل بكبر وانه لا يمكن هيفرط _ وده بيستفز الراجل جدا _ وبيخليه يتعمد يعمل ده _ وهي بتكون السبب إن قلبه يجمد ويعمل الخطوة دي وبقوة .


وأخيرًا في رأي لو بيج رامي عمل كده فعلا معاها _ لا يعني عندي إ أمر من اثنين لا ثالث لهم 
الأمر الأول |  إما إنه غير أصيل بالمرة _ وساعتها تبقى حركة غدر كبيرة _ بس كمان  أكيد مش مفاجأة  لها ، لأن الشخص اللي مش كويس بيبان في مواقف كثير جدا.
الأمر الثاني |لو هو شخص كويس يبقى الراجل مضغوط وبينهم خلافات كتير وقالها من فترة ( بأي صورة على سبيل المثال لا الحصر _ اهتمي بيا _ راعيني_ انا لو فضل الوضع كده هتجوز) وهي استهانت وتجاهلت وأهملته أكثر فأراد أنه يخطو الخطوات بدون أي اهتمام لها مقابل إهمالها وتجاهلها لكلامه.

يعني مش لازم الكلام الكبير اللي قالب الفيس ، ياريت نتعلم نكون منصفين _ مش كل اللي بيظهر غلبان بيكون فعلا كده _ أحيانا بيكون مية من تحت تبن.
لكن للأسف الناس لها الظاهر وممكن تكون بتظام من غير ما تحس _ ولو الوضع ده كان لراجل من عيلتهم كان زمانهم قلبوا الفيس كله دفاع عنه.

#جيهان_حسين 
#صارحني 
#اختلافك_سر_تميزك 
#علاجك_جواك_اتكلم 
 #بيج_رامي 
#رامي_السبيعي 
#ممدوح_رامي_السبياعي

138

تهتم الأكاديمية الدولية لتطوير الذات بتقديم التدريب والاستشارات النفسية والأسرية عبر الإنترنت، وتتميز بمنهج علمي متكامل في مجالات الصحة النفسية والإرشاد الأسري، وعلاج سلوكي للإدمان، والتنمية البشرية، وتطوير الذات واللايف كوتشينج. كما توفر الأكاديمية دبلومات متخصصة في إعداد المدربين المحترفين TOT وتحليل الشخصية ولغة الجسد وأنماط الشخصية وعلم قراءة الوجوه والفراسة. وتقدم الأكاديمية خدمات مجانية لجميع الفئات والأعمار في الوطن العربي. يمكن لدينا مزيد من المعلومات عن خدماتنا وبرامجنا، يمكنك الاطلاع على المزيد من المعلومات على صفحات مقالاتنا. اقرأ المزيد.